Acht tips om te bloggen zonder te schrijven

Ik kan niet schrijven, krijg ik vaak te horen van ondernemers die bij me aankloppen voor teksten of een schrijftraining.
Gelukkig valt dat meestal wel mee, dat niet kunnen schrijven. Maar die overtuiging is een lastige. Eentje die veel ondernemers ervan weerhoudt te bloggen en echt zichtbaar te worden online.

Er zijn veel ondernemers die succesvol willen zijn met contentmarketing, maar geen ‘bibliotheek’ hebben voor hun artikelen. Ze produceren aan de lopende band posts op facebook, tweeten erop los en leggen elke stap die ze zetten vast op Instagram. Maar een blog bouwen, ho maar.

Jammer, want de vluchtigheid van een socialmediapost heeft niet de eeuwigheidswaarde die een artikel op je website wel heeft.

 

Je blog is de fundering onder je online succes.

 

Het is je podium, je basis. Het is waarmee je kunt laten zien wie je bent. Waar je voor staat. Waarom je doet wat je doet. Hoe meer je publiceert, hoe steviger dat podium.

Maar goed, jij denkt dus dat je niet kunt schrijven. Dus heb je geen blog.
Wel een prachtige website, maar geen blog. Tja. Daar zit toch een beetje het probleem. Want mensen delen geen websites, ze delen content. Kijk maar in je eigen tijdlijn op Facebook. Of op twitter, of LinkedIn. Mooie foto’s, leuke video’s en interessante artikelen worden geliket en gedeeld. Artikelen, foto’s en video’s: mensen delen zelden een complete website.

Een goed artikel wordt gedeeld. Zet dus waardevolle content op je website. Geef tips, maak handige checklists voor je klanten, schrijf over wat je meemaakt. En weet je hoe we zo’n post noemen? Een blog. Meer is het niet. Zelfs als je niet graag schrijft, kun je een blog maken.

 

Hoe kun je bloggen zonder artikelen te hoeven schrijven?

 

Je hoeft geen begenadigd schrijver te zijn om te bloggen. Als jij enthousiast over je werk kunt vertellen (en dat kun jij ongetwijfeld, anders had je wel een ander vak gekozen), dan kun je het ook opschrijven. Gewoon letterlijk opschrijven wat je vertelt. Neem het op, desnoods. Een beetje mobiele telefoon heeft een dicteerfunctie. En anders download je een app die dat kan. Schrijf je (ingesproken) verhaal in je eigen woorden op. Gewoon zoals je het vertelt, in spreektaal. Er is niets mis met schrijven in spreektaal. Spreektaal leest lekker weg – de uh’tjes en de hahaha’tjes laat je eruit. En je zet wat vaker een punt waar je als je spreekt doordendert.

Perfectie is uitermate onbelangrijk – niemand verwacht van een kapper, een aannemer of een bedrijfsleider dat hij prachtige volzinnen schrijft. Je enthousiasme, je bezieling, je passie, hoe je het ook noemen wilt: dát is wat mensen willen meekrijgen. Eigenlijk is schrijven meer een kwestie van durven dan van kunnen.

Probeer toch zo nu en dan een stukje te schrijven. Over iets dat je meemaakt. Een probleem dat jij hebt opgelost. 300 woorden, prima. Blog minstens eens per twee weken. Of beter nog: elke week. Dat betekent niet dat je vier of vijf keer per maand een enorm artikel van 1200 woorden moet schrijven.

 

Met de volgende acht tips kun jij makkelijk je blog vullen. Zonder dat het je veel tijd en schrijfwerk kost.

Tip 1 - Bloggen met een foto

Met welk project ben je bezig? Wat heb je vandaag geleerd? Wie heb je vandaag geholpen? Het zijn onderwerpen waarover we op LinkedIn continu kort berichten. Maar wat als je die posts wat verder uitwerkt, net iets meer vertelt, en ze dan op je blog zet? Maak een foto, een momentopname. Plaats die met een uitgebreid bijschrift op je website. Zou zo maar kunnen dat dat bijschrift zo lang wordt dat het toch op een ‘echte’ blogpost lijkt. Dat is dan mooi meegenomen. Maar de intentie is om een foto te plaatsen van wat jou bezighoudt, met een toelichting. Die foto kun je ook op Instagram zetten. Of op Facebook. Daarbij verwijs je naar je blog.

 

Tip 2 - Bloggen over een artikel dat jou aanspreekt

Ik raad je aan meer te lezen. Van lezen ga je (makkelijker) schrijven. Lezen inspireert. Lees blogs van anderen, zowel om je eigen kennis op peil te houden als om je klanten te inspireren. Artikelen van anderen kun je bespreken op je site. Schrijf erbij waarom je het artikel interessant vindt. Zo kun je laten zien waar jij voor staat aan de hand van content van iemand anders. ‘Curated content’ noemen we dat. Je hoeft het zelf niet te schrijven, maar je kunt wel de inhoud ervan onderschrijven. Of juist uitleggen waarom je het er niet mee eens bent.

Tip 3 - Bloggen over een quote

Inspirerende citaten, grappige uitspraken: het internet hangt er vol mee. In je omgeving hoor je vast ook weleens rake opmerkingen. Van je klanten, je partner, je kinderen of van een wildvreemde in de trein.

Kies quotes die jou persoonlijk aanspreken en deel ze op je site. Het liefst met een kleine anekdote erbij over wat de quote voor jou betekent. Let er wel op dat je geen plagiaat pleegt met je citaten. Ik schreef er een blog over: Citeren: wanneer is een quote een citaat en wanneer is een citaat jatwerk?

 

Tip 4 - Bloggen over tips, tricks en FAQ’s

Welke vragen krijg je vaak? Je blog is de perfecte plek om daar eens uitgebreid antwoord op te geven. Of geef je lezers tips. Je weet meer dan je denkt. Vaak is wat voor jou vanzelfsprekend is, voor een ander een waardevolle tip of een echte eye-opener.

Tip 5 - Bloggen over een video (of vlog zelf)

Niets zo populair als video. Mensen kijken online graag filmpjes. Die kun je natuurlijk zelf maken (of doe een Facebook Live video). Een interessant of grappig filmpje delen van Youtube of Vimeo is ook goed. Ook dit valt onder de noemer ‘curated content’. Waardevolle content verdient het gedeeld te worden. Schrijf er altijd bij waarom je dit specifieke filmpje deelt.

Tip 6 - Bloggen over (of geïnspireerd door) een podcast

De podcast is weer helemaal hip, hot en happening! Mensen vinden het heerlijk om te luisteren naar goede tips, interviews en updates uit hun branche. Je kunt erover bloggen. Je kunt ook zelf een opname maken. Zullen we het ploggen noemen?

Tip 7 - Bloggen in de vorm van een infographic

Eén plaatje zegt vaak meer dan duizend woorden. Het succes van infographics zit ‘m in het visualiseren van cijfers en verbanden waar je schrijvend een hele klus aan zou hebben. Kijk eens rond op Pinterest, daar vind je veel infographics. Zelf een goede infographic maken vergt wat designkunsten, maar met websites als Piktochart, Infogr.am of Easel.ly kom je een heel eind.

 

Licht altijd jouw keuze voor andermans content toe. Zeker bij beeldmateriaal is het belangrijk dat je er tekst aan toevoegt. Google is blind en doof en heeft geen idee wat er in een video of plaatje gebeurt. Gebruik in je bijschrift concrete woorden (zoektermen) die interessant zijn voor de mensen voor wie je de content plaatst.

Tip 8 - Een oude blog opnieuw publiceren

Last but not least: recycle! Heb je ergens nog oude blogs online staan, die qua inhoud de tand des tijds hebben doorstaan? Publiceer ze opnieuw, al dan niet met een paar aanpassingen. Houd er wel rekening mee dat Google niet van duplicate content houdt. Wat dat is en hoe je dat kunt oplossen, lees je in dit artikel dat ik schreef over duplicate content.

Deel je content van anderen? Denk dan wel aan:

Transparantie: laat zien van wie je de inspiratie hebt, doe niet net alsof je het zelf gemaakt, bedacht of geschreven hebt.

Credits: ere wie ere toekomt. Wanneer je content cureert (dus content gebruikt die door anderen gemaakt is) plaats er dan altijd een link bij naar de originele content.

Rechten: pas op met foto’s van internet, gebruik liever foto’s die je zelf maakt (unieker is er niet!). Als je toch een goede stockfoto zoekt (bijv. via istockphoto.com) betaal er dan gewoon voor. Of gebruik foto’s van rechtenvrije sites als pixabay.comstocksnap.io of deathtothestockphoto.com.

Inspiratie genoeg? Aan de slag!

6 Reacties

  1. Rik Konings

    Je blog intrigeert me Eva.
    Ik schrijf al een aantal jaar zonder te bloggen. Ben een paar keer gestart met het schrijven van een boek maar heb er (nog) geen naar de finish kunnen brengen.
    Je tips neem ik mee in mijn huidige boekproject en ga ik mezelf mee in de schrijfmodus richting blog brengen.

    Antwoord
    • Eva Smitt-Steltman

      Wat mooi om te horen, Rik. Bloggen is een mooie manier om schrijven te oefenen, maar ook om proefballonnetjes voor een komend boek op te laten. Bovendien kun je je bloglezers alvast nieuwsgierig maken naar je boek, je bouwt al aan een podium waarop je uiteindelijk je boek kunt lanceren. Dus ga er zeker mee aan de slag!

      Antwoord
  2. Adrienne

    Van perfectie naar enthousiasme! Dat lijkt mij een mooi motto 🙂 Ik vind bloggen leuk om te doen. Maar ik moet altijd wel een hobbel over. Welk onderwerp? Wat ga ik schrijven? Iets persoonlijks verwerken? Wat zullen mijn lezers vinden? het hoeft niet perfect te zijn. De meeste mensen vinden het al heel moedig dat ik mijn blogs de wereld in breng. En ik kom erachter dat je quotes en video’s ook kunt zien als een blog. Nou dan kom ik zomaar uit op 3x per week! Dank je wel Eva. Ben blij dat ik jouw pagina via via voorbij zag komen.

    Antwoord
    • Eva Smitt-Steltman

      Leuk te horen, Adrienne! Plezier in het schrijven is het belangrijkst, dan komt je enthousiasme over op je lezer. Ze lezen liever een ‘echt’ verhaal, dan een gepolijst, foutenvrij babbeltje. Lekker blijven schrijven!

      Antwoord
  3. Sander Boekee

    Eva, wat een mooi artikel. Voor mij echt een steuntje in de rug om gewoon wat vaker te schrijven en kennis te delen. Belangrijk is denk ik vooral de lat niet te hoog leggen en gewoon beginnen. Lekker schrijven.

    Antwoord
    • Eva Smitt-Steltman

      Precies, Sander, plezier staat voorop. Hoe vaker je schrijft, hoe langer en diepgaander je blogs zullen worden. Succes!

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.