Social media in B2B: wat is er veranderd sinds 2008?

Als rechtgeaarde tekstschrijver heb ik altijd een notitieboekje bij me.
Daarin schrijf ik alles op wat ik zie, hoor, proef, lees, ruik, bedenk en waarover ik me verwonder. Van alles.

 

“Als ik later groot ben, wil ik kapster worden. Of nee, luizenmoeder.”

– India Smitt, 7 jaar

 

In hetzelfde boekje staat een recept voor Pad Thai Koong Sod. Opgeschreven tijdens een kookcursus op Koh Samui, januari 2014. Een reisverslag van onze vakantie in Zuid-Afrika, januari 2013. Adressen van goede restaurants in Lissabon, in het handschrift van de Portugese oesterverkoper die de weg goed kende in zijn geboortestad. April 2015. Een schetsje voor een bedrijfslogo voor mijn schoonzus, 2012. Mooie quotes, al dan niet zelf bedacht. Afspraak met de tandarts. Nieuw telefoonnummer van een vriendin. URL van klantwebsite die ik ging herschrijven. Noem maar op.

 

Soms blader ik door deze oude, beduimelde notitieboekjes om te zien waar ik destijds mee bezig was.

 

Verrassend en inspirerend, want aan de hand van deze haast prehistorische kattebelletjes kan ik duidelijk zien hoe ik ben geëvolueerd, gegroeid. Soms denk ik namelijk dat ik geen meter opschiet, met mijn leven. Maar dat valt best mee. Zo kwam ik in een ongeveer acht jaar oud boekje een bijna onleesbaar stuk tekst tegen, met als kop:

 

Waarom bedrijven niet genoeg met social media doen? Ze hebben geen idee!

 

Dat is waar ook. Rond 2008 gaf ik trainingen twitter en LinkedIn aan bedrijven. Aan zp’ers, directies, managementteams en complete afdelingen. Organisaties hadden inmiddels wel door dat ze ‘iets’ met social media moesten doen, maar wat, daar kwamen ze maar niet uit. Ik ging als een ware social media-evangelist de boer op om bedrijven te overtuigen van de ‘socialisation of business’. Net zoals ik tien jaar daarvoor mijn klanten aanspoorde een website te bouwen.

Ik heb mijn eigen gekrabbel uit 2008 weten te ontcijferen en dit is wat ik had opgeschreven, ongetwijfeld naar aanleiding van de gesprekken die ik voerde met mijn klanten (en op social media):

 

Waarom bedrijven een potje maken van social media (2008):

 

1 – Ze weten niet wie er binnen de organisatie al met social media bezig is. Ik zie directeuren googelen naar ‘wat kan ik met twitter’ terwijl de manager HR allang vrolijkt twittert over de gebeurtenissen binnen het bedrijf.

2 – Ze zijn bang dat er bedrijfsinformatie weglekt naar de concurrent als medewerkers zich op social media begeven. Alsof je dat kunt tegenhouden, medewerkers die op LinkedIn gaan.

3 – Zeker B2B-bedrijven denken dat ze niks te zoeken hebben op social media. Maar bij bedrijven werken mensen en steeds meer mensen zitten op social media. Ook je klanten!

4 – Ze zijn wel aanwezig op social media maar ze doen er verder niets mee. Ze investeren er geen tijd in en zeggen dan: zie je wel, het levert niks op. Duh.

5 – Ze dubben te lang over wel of niet. Ik begrijp dat niet. Als je een fysieke winkel bouwt ga je toch ook niet twee jaar intern bakkeleien of er wel of niet een voordeur in moet komen?

6 – Ze snappen niet dat laagdrempelig bereikbaar zijn iets goeds is. Het is niet eng. Eng is als mensen over je praten op social media en jij weet van niets. Dat is pas eng. Brrrr.

7 – Ze blijven te lang hangen in planning & strategie. Natuurlijk bepaal je een doel. Natuurlijk bespreek je de regels met de medewerkers. Maar verder betekent actief zijn op social media ook echt actief zijn. Iets doen.

8 – ‘We’ gaan twitteren. Wie is we? En wie monitort dat? Waarom wijzen ‘we’ geen mensen aan binnen de organisatie die zich ermee bezighouden (een community manager (intern/extern))? Maak er tijd voor vrij.

9 – Ze kennen de mogelijkheden niet van het volgen van conversaties, terwijl er eenvoudige tools beschikbaar zijn. Begin eens met het begrijpen van hashtags. Dan kom je al een eind.

10 – Ze verwachten te snel resultaat en willen een hoge ROI. Is er een nulmeting? Waarom wil je veel volgers of likes? Dat is toch geen doel op zich? Dat is een middel om tot een doel te komen!

Wat is er veel veranderd in acht jaar tijd. En zo weinig, ook. Er zijn nog steeds bedrijven die denken dat veel volgers hebben een teken van succes is.

Welke herinneringen aan de eerste dagen van het social media tijdperk heb jij?
Bewaar jij ook notitieboekjes om ze later nog eens door te bladeren?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.