Bloggen, waarom zou ik? Werk zat.

Elke dag ben je in de weer voor je klanten. Elke dag steek je veel energie in je werk, in het tevreden stellen van de mensen die een beroep op je doen.

En dat doe je met plezier. Je geniet ervan om bij te dragen aan de groei van een ander. Je reputatie groeit en al blijft het aantal klanten wat achter, je bent tevreden. Alles loopt lekker, werk genoeg momenteel. Dat LinkedIn-profiel updaten komt later wel, facebook is vooral voor de privécontacten. Je hebt geen zin om tijd vrij te maken om te bloggen of te vloggen.

Maar wat als er klanten wegvallen? Wat als je een nieuwe dienst wilt lanceren?

 

Waar is dan jouw podium?

 

“If you want to make an impact, doing the work isn’t enough.”

– Callie Oettinger

 

Veel mensen gebruiken hun werk en werkkring als hun podium. Ze groeien bij de gratie van collega’s, opdrachtgevers en hun prestaties van dag tot dag. Het podium waarop ze opereren is niet breed en niet heel stabiel. Er wordt weinig onderhoud aan gepleegd. Hoeft ook niet, want met elke nieuwe opdracht leggen ze een verse plank op de vorige. Het podium groeit dus wel – niet in de breedte, maar de lucht in.

 

Als een luchtkasteel.

 

Want dat blijkt het te zijn, als ze ontslag krijgen, een bedrijf willen starten of hun bedrijf sneller willen laten groeien. Er is geen goede fundering gelegd. Als een malle beginnen ze hun jarenlang verwaarloosde LinkedIn-profiel te updaten, oude successen op te rakelen en op facebook te posten.

 

“Whether your goal is to be rich and famous or to make an impact on the world, you have to share your work. ‘Being there’ isn’t enough.”

– Callie Oettinger

 

 

NU. Nu is het moment. Laat zien wat je doet. Waarmee jij het verschil maakt. Wat jou bijzonder maakt.

Juist als je veel werk hebt, heb je veel te vertellen. Kun je veel van je expertise laten zien, leiderschap tonen. Heb je een positieve kijk op zaken. Ben je zichtbaar en benaderbaar. Heb je mensen om je heen die jouw successen kunnen onderschrijven. Zijn mensen benieuwd naar de oplossingen die jij al die tevreden klanten biedt.

Als je pas gaat schrijven over je diensten en oplossingen als je werkloos bent of zonder opdrachten zit, loop je achter de feiten aan. Dan ben je lang niet zo geloofwaardig. “Ik ben heel goed in mijn werk, ik heb alleen nu geen opdrachten.” Yeah, right.

 

Laat zien wat je doet, wie je bent en waarom je doet wat je doet.

 

Connecties maken met mensen online kan iedereen. Maar een connectie is nog geen relatie. Bouw aan echte relaties. Luister, wees vriendelijk en behulpzaam en deel je kennis. Als jij echte oplossingen biedt voor echte problemen heb je zelfs de sociale verantwoordelijkheid om jezelf zichtbaar te maken. Het is zonde om jezelf onzichtbaar te houden. Wreed, zelfs.

Pak dat podium. Bouw het uit en laat jezelf zien. De wereld wacht op jou.

De inspiratie voor dit artikel kreeg ik tijdens het lezen van de blog van Callie Oettinger: “The why of pitching and the five constants” op de website van Steven Pressfield. Zeker lezen!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.