Contentcuratie: wat is het en wat kun je ermee?

door | 3 03 2023 | bloggen

contentcuratie sharing is caring - Ronald de Bree Pixabay

Heb jij elke keer tijd en inspiratie om zelf content te bedenken en te maken?

Een blog, een LinkedIn-post, een e-mailnieuwsbrief: de kennis en verhalen die je wilt delen vloeien niet altijd soepel uit je pen.

Troost je, iedereen heeft weleens een contentcrisis.

Sterker nog: er zijn mensen die NOOIT weten waarover te schrijven. (Die moeten dan gewoon lid worden van Durf te schrijven en meedoen met bijvoorbeeld Bloggen voor je Business, dan hebben ze meteen ideeën voor een half jaar, maar dat is een ander verhaal.)

 

Toch is er een manier om vaak in beeld te komen bij je potentiële klanten.

 

Elke dag, als je wilt. Moeiteloos.
Hoe?

Als content curator.
Zoals de curator van een museum de kunstwerken selecteert voor een tentoonstelling, zo kun jij als content curator content selecteren die jouw volgers interessant vinden.

Waarschijnlijk doe jij al regelmatig aan contentcuratie.
Als je iets repost op LinkedIn. Of een grappige reel deelt in je stories op Insta.
Jij vindt iets interessant of grappig en deelt dat met je publiek.

Ja, zo simpel is het.
Ik zeg toch al steeds dat het leven vrij simpel is?

 

vrouw in bad, contentcuratie maakt het leven makkelijk

 

Waarom zou je de content van anderen delen?

1. Het gemak

Je hoeft zelf niet origineel te zijn en mensen vinden het fijn als jij bijvoorbeeld elke week de belangrijkste hoogtepunten uit hun branche samenvat. Iets goed kunnen samenvatten is ook een gave!

2. Expertise geeft af

Je deelt de kennis van een ander, en toch word jij al snel als expert op dat thema gezien. Hoe concreter en specifieker het thema waarover jij content deelt, hoe meer jij ermee geassocieerd wordt. Ik weet zeker dat als ik elke dag artikelen post van experts die schrijven over voeding waarmee je je lever detoxt, ik over vier weken ook als leverdetox-expert wordt gezien. En misschien ben ik dat tegen die tijd ook wel (mits ik alle artikelen ook echt lees die ik repost 😉).

3. eigen visie wordt helder

Sterker nog, ik zal waarschijnlijk een eigen visie op het onderwerp ontwikkelen. Zal je zien dat ik uiteindelijk ook zelf ga bloggen over lever detoxen. Of ik word liver detox influencer, schrijf er een boek over of maak een cursus. 

Hoe word je contentcurator?

 

Begin eenvoudig. Bepaal je onderwerp (kies iets dat jou écht interesseert want je gaat er veel over lezen, delen en praten!) en maak die zo ‘niche’ mogelijk. Stel, je bent accountant en je werkt het liefst met ondernemers die binnen een jaar of vijf hun bedrijf willen verkopen. Dan geef je jouw blog of nieuwsbrief bijvoorbeeld deze introductie:

De beste tips en tricks om je bedrijf binnen 5 jaar succesvol te verkopen

Wordt het een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief met links naar goede artikelen voor deze doelgroep?
Een LinkedIn-post waarin je elke vrijdagochtend vertelt wat het beste artikel was van de afgelopen week en waarom?
Een serie filmpjes op Youtube?

Kies een vorm die bij je past, op een platform waar je graag komt.

Abonneer jezelf op de e-mails van (internationale) experts, zet zoekopdrachten uit in Google, op Youtube en op relevante blog- en podcastpatforms en lees boeken en vakbladen. Kortom, hou jezelf up-to-date qua kennis en trends in jouw branche. Iets wat je sowieso moet doen om als ondernemer succesvol te zijn. Misschien doe je dat al – je vergeet alleen steeds de interessante content te delen.

 

Tom & Jerry sharing is caring content cureren

 

De vier wetten van succesvolle contentcuratie

 

Wet 1: passie voor je onderwerp

Ik benadruk het nogmaals: kies een concreet thema dat je zelf interessant vindt. Natuurlijk houd je rekening met je klanten en volgers, maar in de eerste plaats kies je iets wat JIJ leuk vindt. Als na drie maanden blijkt dat niemand zich abonneert op jouw nieuwsbrief of je posts leveren geen interactie op, dan mag je je achter je oren krabben en iets anders bedenken.

Wet 2: kies een heldere vorm

Wordt het een lijstje met leestips, maak je samenvattingen van het nieuws van de afgelopen week of maand, of geef je je eigen visie op nieuwe trends en ontwikkelingen in jouw branche?  Wees consistent in die vorm en in het moment waarop je jouw content publiceert.

Wet 3: wees consistent

Post je elke ochtend een interessant artikel op LinkedIn, of mail je op zondagochtend een overzicht van de interessantste artikelen van de afgelopen week, of beide? Kies een frequentie die je goed vol kan houden want het succes schuilt in de herhaling.

Wet 4: bewaak de kwaliteit

Wees selectief en post alleen artikelen die je echt waardevol vindt. Jij bent voor je volgers of abonnees hun baken in de bagger. Hun tijdlijnen worden al overspoeld met zelfpromotie en slecht geschreven artikelen. Het is jouw taak het kaf van het koren te scheiden..  

 

Mag dat wel? De content van anderen delen?

 

Natuurlijk! Hoe zou jij het vinden als iemand jouw blog deelt op LinkedIn, of ernaar verwijst in een artikel? Geweldig toch?

Zolang jij de bron vermeldt, zal de desbetreffende content creator geen bezwaar hebben. Je wordt er misschien zelfs publiekelijk voor bedankt, wat jou weer meer volgers kan opleveren.

Is contentcuratie iets voor jou? Zo ja, wat wordt jouw thema? Let me know!