Gastbloggen, of hoe je je blog gepubliceerd krijgt voor een groter publiek

Vriend Roderik, retailmarketeer bij Roderik Retail Strategy & Concept, belde me. “Ik ben die dommigheid in retailland behoorlijk zat,” zei hij. “Perry Sport failliet, V&D failliet. Ik ben er klaar mee. Ik wil dat je me leert bloggen. Ik wil wat zaken aan de kaak stellen.”

 

Je hebt een mening te delen. 

 

Zo gezegd, zo gedaan. Want zo makkelijk kan het namelijk zijn. Als je de drang voelt je visie te delen met de wereld, durf je wel te schrijven. Dan is er geen drempel. Dan is er niemand die je tegenhoudt. Jouw ideeën zoeken hun weg naar het licht, naar buiten.

Roderik en ik bespraken een paar dagen later het retaillandschap boven een kop koffie. Ik gaf hem tips over het schrijven van een artikel (opbouw, ritme, kop, doelgroep etc.) en hij ging aan de slag. 

 

Je schrijft hem op. 

 

Nog geen twee dagen later lagen er drie artikelen in mijn mailbox.
“Zou jij alsjeblieft deze willen checken. Ben benieuwd naar jouw ongezouten mening. Het moet wel goed zijn natuurlijk. En schrijven kan ik niet.”
Aha. Hij moest het toch even gezegd hebben. Ik kan niet schrijven. Er lagen drie artikelen in mijn mailbox. Drie. Volgens mij gaat dat schrijven Roderik best aardig af.

En dat bleek ook. Zijn verwoorde ideeën en conclusies stonden als een huis. Zijn betrokkenheid en vakkennis spatten van het scherm. Met nog wat kleine suggesties over structuur en onderbouwing op zak schreef hij zelf een tweede, betere versie.

 

Je vraagt om feedback en schaaft aan je tekst totdat je tevreden bent.

 

Roderik plaatste het artikel op zijn eigen website, maar wilde ook een groter publiek bereiken. Nu is Roderik een man van stoute schoenen, dus mailde hij zijn artikel naar retailwatching.nl.

 

Je benadert een relevant kanaal dat met gastbloggers werkt.

 

Middenin de doelgroep. Ja hoor, zij wilden zijn artikel wel plaatsen. Binnen een week was Roderiks artikel over hoe Blokker weer ‘de koning van het huishouden’ kan worden het best gelezen stuk op retailwatching.nl.

 

Je bereikt een groot publiek.

 

Roderik is geen blogger. Roderik is geen schrijver. Hij is een marketingstrateeg. Snapt zijn vak. Is goed in wat hij doet. Als je vol overtuiging, passie en enthousiasme jouw verhaal, idee of visie verwoordt en deelt, hoeft het geen literair hoogstandje te worden. Dat verwacht niemand van je.

Roderik heeft fantastische ideeën die het verdienen gelezen te worden. En dat worden ze nu. Sterker nog, hij heeft een afspraak bij Blokker. Precies wat hij wilde.

Waarover zou jij een gastblog kunnen schrijven en op welk platform? Doe je dat al? Zo nee, waarom niet? Ik ben heel benieuwd. Laat je me het hieronder weten?

2 Reacties

  1. Rob Poortvliet

    Hi Eva, leuk hoe je mensen (in ieder geval mij) hiermee trieert. Ik ben er zelf ook heilig van overtuigd dat ik niet kan schrijven. Binnenkort wordt alleen mijn nieuwe site opgeleverd en ik wil daar graag hulp bij hebben. Of het uitbesteden, of leren (en durven inderdaad) om zelf goed fte gaan schrijven. Wat is jouw advies hierin? Alvast bedankt voor je reactie.

    Groeten,

    Rob

    Antwoord
    • Eva

      Dag Rob,

      Als ik je reactie lees krijg ik de indruk dat jij uitstekend kunt schrijven! Maar ja, zolang jij die belemmerende overtuiging als waarheid accepteert, zul je waarschijnlijk geen letter op papier krijgen waarover jij zelf tevreden bent. In dat geval kun je het schrijven van je webteksten beter uitbesteden.

      Of je moet jezelf de tijd gunnen (en de bevrijdende ervaring) om van die overtuiging af te komen.
      Dat hoeft niet veel tijd te kosten; in feite is het een kwestie van ‘een knop omschakelen’, de overtuiging ‘ik kan niet schrijven’ inwisselen voor de overtuiging ‘ik kan wel schrijven’. Maar ik weet, in de praktijk heeft zo’n omschakeling meestal iets meer voeten in de aarde. Dan is een cursus als Durf te schrijven inderdaad een goede voor jou!
      Ik ben druk bezig met de online versie ervan, die hoop ik 1 september te lanceren. Maar of jij zo lang kan wachten, weet ik niet. Zoek in ieder geval aansluiting bij een tekstschrijver met wie je een klik hebt. Ooit schreef ik er dit artikel over: http://quibble.nl/hoe-vind-je-een-goede-tekstschrijver/. Als ik je nog verder kan helpen, bel of mail me dan even.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.