Hoe houd je als blogger de aandacht van je lezer vast?

Met een pakkende titel hengel je een lezer binnen. Hoe zorg je er vervolgens voor dat ze je hele blog lezen?

 

Drie tips om je lezer te verleiden verder te lezen:

 

Tip 1 – Kies voor structuur in je blog

 

De mens houdt van structuur en van herkenning. Daarom vind je navigatiebalken op websites altijd links of bovenaan de pagina. Want dat zijn we zo gewend. Niets is vervelender dan een superhippe website die ‘vernieuwend’ wil zijn en daarom ‘lekker tegendraads en creatief’ de navigatiebalk rechts plaatst. Dat kost je gewoon bezoekers, punt.

Vanuit het oogpunt van UX (user experience, ofwel gebruiksvriendelijkheid) kun je er gewoon maar beter voor zorgen dat mensen krijgen wat ze verwachten. Mensen die online artikelen lezen zijn in ieder geval gewend:

  • dat de kop duidelijk maakt waar het artikel over gaat
  • dat het artikel een voorspelbare structuur heeft: kop, inleiding, body, afsluiting
  • dat het artikel makkelijk leest en aantrekkelijk is. Let op lettertype, tussenkopjes, genoeg witruimte, overzichtelijke opsommingen en plaatjes
  • dat de schrijver aan het eind van het artikel de belofte die hij in de kop maakte heeft ingelost zodat de lezer krijgt waarvoor wij kwam.

 

Tip 2 – Zie je inleiding als een pitch

 

Je inleiding is een pitch. Niet direct voor je bedrijf, wel voor je artikel. In je inleiding ‘verkoop’ je de rest van het artikel. Het onderwerp, de toon, de belofte: de lezer maakt na het lezen van de inleiding zijn afweging: lees ik door of haak ik af? Als je pitch niet klopt, zullen weinig mensen verder lezen.

Nathalie Mangelaars schreef voor Sprout.nl een leuk artikel over pitchen: 4 krachtige openingen voor een vlammende pitch. Vier tips die je dus ook kunt gebruiken voor de inleiding van je blogartikel.

Dit zijn ze in het kort:

1. Gebruik een indrukwekkend feit
Feiten en cijfers maken zaken tastbaar en worden onthouden. Een voorwaarde is dat het feit indrukwekkend is, of dat de uitkomst anders is dan men verwacht.

2. Stel een vraag
Een vraag stellen is een goede manier om contact te maken met je publiek. Nathalie stelt dat het een gesloten vraag moet zijn, waarop alleen met ‘ja’ of ‘nee’ geantwoord kan worden. Voor een fysieke pitch is dat inderdaad zo, in een inleiding van een blog hoeft dat niet. Op welke vraag geef jij antwoord in je artikel? De vraag kun je ook als kop gebruiken, en in je inleiding nuanceren of verdiepen.

3. Deel je visie
Heb jij een bijzondere kijk op een kwestie of wil je ergens voor gaan staan? Deel je ideeën! Je inleiding moet duidelijk maken wat jouw mening of motivatie is. In de bodytekst zet je je argumenten uiteen.

4. Storytelling: vertel jouw verhaal
Heb jij een bijzonder verhaal te vertellen? Heb jij iets meegemaakt waarvoor je anderen wilt behoeden of mee wilt inspireren? Neem je lezer mee in je verhaal. Had jij een probleem? Vertel er kort over in de inleiding en beloof de lezer de oplossing. Had jij een nare ervaring? Beschrijf het kort in de inleiding en vertel de lezer dat je uiteen zal zetten hoe jij erbovenop bent gekomen. Er was eens…..en ze leefden nog lang en gelukkig doet het altijd goed.

 

Tip 3 – Vraag om actie en reactie

 

De aandacht van je lezer wil je ook vasthouden nadat hij een artikel van je gelezen heeft. Bied een lezer aan het einde van je blog altijd de mogelijkheid op de hoogte te blijven van nieuwe blogs die je zal publiceren. Dus plaats een inschrijfformulier op je blog waarop een geïnteresseerde lezer zijn e-mailadres kan achterlaten.

Gebruiksvriendelijke en gratis programma’s waarmee je zo’n formuliertje kunt maken (en waar je de e-mailadressen veilig kunt bewaren) zijn Mailchimp en Active Campaign.

Daarnaast nodig je je lezers uit om te reageren op je blog. Dat doe ik nu ook:

Hoe houd jij de aandacht van je lezers vast? Ik lees het graag bij de reacties hieronder.

(Mij is het gelukt jouw aandacht vast te houden, want je leest dit nu. Jeuh!)

Ik heb nog veel meer blogtips voor je. Je vindt ze zowel in de mails die ik regelmatig stuur, als in de Durf te schrijven Ultieme Blog Checklist. Meld je hieronder aan, dan mail ik ‘m je.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.