Geen inspiratie? Hoezo? Heb je geen leven?

Al die ‘geslaagde ondernemers’ op Facebook en Instagram. Ze ontbijten met zelfgemaakte granola, lunchen drie sterren-veganistisch en zitten om wine-thirty hun work hard, play hard-motto hoog te houden met een glas bubbels.

Dan jij. Krijgt met moeite je hoofd uit de slaapstand, ontmoet klanten onder TL-balken en kauwt op mentosjes om de automatenkoffiesmaak weg te krijgen. Straks weer de file in, boodschappen doen, koken, kinderen in bed krijgen, offerte maken voor een klant en de was opvouwen. Bloggen? Schrijven? Waarover?

En toch…

Toch zit jouw leven, privé en zakelijk, ook vol mooie plaatjes en interessante verhalen.
Ook jij hebt luxe om je heen. Je moet het alleen leren zien.

Tip 1

Kijken, inzoomen, filtertje eroverheen en posten maar!
Wil je mij echt wijsmaken dat jij nooit iets moois ziet om je heen?
Mooie bloemen, de zon op je bureau, een perfecte cappuccino… sta eens stil en neem de tijd ergens van te genieten.
Maak er een foto van, zoals die Instagrammers ook doen.
Pochen zij nou echt over hun perfecte leventje, of leggen ze gewoon de genietmomenten vast?
Maakt het uit?
Probeer het gewoon zelf eens. Wedden dat jij elke dag minstens drie verhaaltjes of foto’s kunt maken van momenten waar je dankbaar voor kunt zijn? (Of maak foto’s van alles wat verkeerd gaat en lach erom.)

Tip 2

En er is meer om over te schrijven.

Er is meer dan de buitenkant om over te schrijven of te posten op social media.
Jij zwemt de hele dag rond in je privézwembad gevuld met je eigen expertise en je hebt het zelf niet eens door.

Ga het zien, grijp het vast en pak het in als een cadeautje. Wees creatief. Je kunt overal een verhaal van maken. Jouw leven is een opeenstapeling van leermomenten. Deel ze!

Alles wat voor jou normaal is, vanzelfsprekend of saai, is een bron van inspiratie, bezinning of vermaak voor een ander. Het gaat er niet om WAT je meemaakt maar HOE je ermee omgaat. (Oeps! Wat een cliché, sorry. Het floepte eruit voor ik het doorhad. Maar zó waar.)

Observeer jezelf en de wereld om je heen: jouw visie is uniek. Er is niemand die het leven ziet, zoals jij dat doet.
Jouw alledaagse bezigheden zijn een bron van inspiratie voor je blog.
Je bent een reporter (“Observaties in de rij bij de supermarkt”), een leraar (“Zeven tips om aan het einde van de maand wat huishoudgeld over te houden”), een artiest (“Alle ballen hooghouden als alleenstaande moeder”) of een onderhandelaar (“Zo krijg je een bijdehante kleuter snel in bed”).
Jij bent een schrijver, een poëet, een verhalenverteller.

Jouw content is uniek, want jij bent uniek

11 contenttips waarvoor je niet verder hoeft te zoeken dan in je eigen leven:

Jouw leven is een prachtige inspiratiebron. Schrijf erover en maak er een blog, boek, gedicht of online programma van.
Bied informatie, educatie, inspiratie, inzicht en entertainment.
Er is al genoeg glamourous shit online: maak jij nou maar een statement over het échte leven. Jouw leven!

1. Welke vragen krijg je vaak op feestjes? Waarvoor roepen klanten en vrienden jouw hulp in? Beantwoord die vragen, geef tips. Maak een checklist, of een handleiding.
2. Vertel over jouw klanten en welke problemen je voor ze oplost. Zes klanten? Dat zijn zes hoofdstukken van je boek! Zes blogs! Zes video’s! Verzin het maar.
3. Heb je een vage Tinderdate gehad? Wat zijn de overeenkomsten met een mislukt salesgesprek? Lijkt me een hilarisch artikel.
4. Vroeger veel geblogd? Recycle oude artikelen. Wat is er veranderd en wat niet?
5. Een bijzondere mailwisseling met een klant gehad? Bespreek hoe jullie daar beiden/samen een interessant blog van kunnen maken.
6. Welke ervaringen uit je leven hebben je gevormd als mens en als ondernemer?
7. Hoe ziet jouw dag eruit? Wedden dat je zelf niet eens weet wat je allemaal doet op een dag? Hou het eens een week bij. Schrijf alles op. Ja, ook dat je de planten water geeft terwijl je aan de telefoon zit met een klant, of dat je onderweg in de auto een nieuwe workshop hebt bedacht. Word je bewust van al je handelingen en bedenk waar ze aan bijdragen. Wellicht een artikel schrijven over productiviteit of timemanagement?
8. Wat heb je geleerd vandaag? Welke tip kun je iemand anders geven?
9. Waar wil je heen met je bedrijf? Wat doe je nu allemaal dat bijdraagt aan jouw toekomstbeeld?
10. Wat wil je anders zien in je leven en hoe kun je een eerste stap in die richting nemen? Schrijf erover; maak een stappenplan of actieplan. Je zult verbaasd zijn hoezeer jijzelf en anderen daarbij gebaat zijn.
11. Wie zegt dat jij overal het antwoord op moet hebben? Vraag om tips van lezers, laat je door hen inspireren.

Het leven is niet alleen maar rozengeur en maneschijn.
Scheidingen, financiële uitdagingen, kinderen opvoeden, grenzenzoekende peuters en pubers, inbraken en lekke banden: het zijn gebeurtenissen die niet passen bij groots en meeslepend leven, maar ze vormen wel het leven van alledag.
Zie ze als verhalen. Bewijzen van ervaring.
Jij hebt het overleefd, jij bent er weer/nog.

Natuurlijk zijn niet al die verhalen bruikbaar voor je zakelijke site, maar meer dan je denkt. Zeker als je focust op hoe je met alle uitdagingen in jouw leven omgaat. Want zo ben je in je werk waarschijnlijk ook.
Een ondernemer is ook maar een mens. Dat levert niet elke dag een picture-perfect Instagramplaatje op. Juist die plaatjes en verhalen vallen op in een tijdlijn, tussen al die gebruinde voeten in Dior-slippers met fris gelakte teennagels en glutenvrije paleoproof cocktails op een dakterras.
Wees jij nu maar gewoon jij, want dat is precies wat de wereld nu nodig heeft.

Leave a Comment

Durf te vragen

Heb je een vraag? Ik beantwoord 'm graag.

Not readable? Change text. captcha txt
0

Start typing and press Enter to search