Morning Pages:

schrijf je vrij

Op 21 maart start de Morning Pages 30 dagen Lentechallenge: 30 dagen lang schrijf je elke ochtend je hoofd leeg. Grote schoonmaak tussen je oren!

Weet je niet wat Morning Pages zijn? Lees dan verder. Hieronder leg ik je uit wat Morning Pages zijn.
Je kunt op elk moment starten met het schrijven van Morning Pages. Maar als je het fijn vindt om met de steun van een grote groep gelijkgestemden deze uitdaging aan te gaan, meld je dan aan voor de 30 dagen Lentechallenge. Dan beginnen we tegelijk, op 21 maart.

morning pages lentechallenge

Wat zijn Morning Pages?

Morning Pages zijn pagina’s die je vol schrijft met wat er maar in je opkomt. Drie pagina’s, om precies te zijn. Met de hand.

Je schrijft ze elke ochtend, direct na het opstaan. Je kunt het niet fout doen – volg je gedachten en hou je schrijfhand in beweging. Lees niets terug, corrigeer niets. Blijf schrijven, tot de drie pagina’s vol zijn.

Morning Pages schrijven is één van de waardevolste schrijfoefeningen die ik ken.
Je wordt je bewust van de gedachten, de angsten, de verwachtingen en de overtuigingen die door je hoofd spoken. Daardoor leer je jezelf beter kennen. Dertig minuten per dag. Dat is alles wat je nodig hebt om je echte ik te leren kennen en te accepteren.

In zelfkennis ligt de sleutel tot geluk.

Drie pagina’s lang schrijf je jezelf leeg. Alsof je met een swiffer door je hersenpan gaat. Daarna begin je met een opgeruimd hoofd aan je dag.

In deze video legt Julia Cameron (schrijfster van The Artist’s Way, een geweldig boek als je meer met je creativiteit wilt doen) uit wat Morning Pages schrijven inhoudt:

“The amazing thing is that
stuff will start coming to you.
I can’t explain it but it does.”
– Chris Winfield

Waarom moet ik ‘s ochtends Morning Pages schrijven?

Omdat ze Morning Pages heten, schat. Duh.

Je schrijft je Morning Pages direct na het opstaan, als je nog niet helemaal wakker bent, want dan ben je creatiever. Je innerlijke criticus ligt nog op één oor. Je schrijft vrijer, net als na een wijntje. Maar nu ben je slaapdronken.

‘s Avonds schrijven heeft een ander effect. Dan reflecteer je op de dag die voorbij is. Met Morning Pages beïnvloed je de dag die voor je ligt. Hoe dat werkt, merk je vanzelf als je ze gaat schrijven. Meestal al na een paar dagen.

Wat levert het op?

Morning Pages:

  • maken je hoofd helder,
  • brengen je innerlijke criticus tot zwijgen (die negatieve stemmetjes),
  • kalmeren je overactieve brein,
  • temmen je angsten,
  • laten de creatieve ideeën stromen.

Je moet het schrijven van Morning Pages zeker proberen als je:

  • …van schrijven houdt en van regelmatig/dagelijks schrijven een gewoonte wilt maken.
    Probeer niet je dag te beginnen met het schrijven van perfecte volzinnen. Schrijf eerst die schrijfspier soepel met Morning Pages. Als je meteen focust op kwaliteit raak je teleurgesteld en geef je het schrijven snel op. Zorg er eerst voor dat het schrijven zelf een dagelijkse gewoonte wordt, ga daarna pas werken aan de kwaliteit van je schrijfsels. Veel schrijvers schrijven zich warm met Morning Pages of gebruiken ze als een creatieve braindump en gaan daarna pas aan de slag met hun boek of blog.
  • …van die stortvloed aan gedachten af wil, zodat het wat rustiger wordt in je bovenkamer.
    Heb je meditatie geprobeerd, maar is dat (nog) niets voor jou? Dan heb ik goed nieuws voor je – het schrijven van Morning Pages is een actieve vorm van meditatie. Over meditatie gesproken, ik durf te beweren dat Morning Pages sneller effect hebben dan meditatie.

Morning Pages zijn beter dan meditatie.

Voor wie schrijf ik Morning Pages?

Morning Pages zijn iets tussen jou en jezelf, niemand krijgt ze te lezen. Zorg daar ook voor, verstop ze goed, laat ze niet slingeren. Je moet vrijuit kunnen schrijven over alles en iedereen. Je klaagt, je foetert, je zeurt – de meeste gedachten die je opschrijft zijn niet geschikt voor publicatie. Lees zelf ook niks terug, in ieder geval niet de eerste weken. Het belangrijkste doel van Morning Pages is je hoofd leegschrijven voordat je dag begint. Het is een ordinaire braindump, meer niet.

Ik heb al meerdere meditatietrainingen gevolgd, maar ik houd het nooit langer dan een week vol om dagelijks stil te zitten.
Voor mij werkt vrij schrijven gewoon veel beter.
Ik denk dat dat komt omdat je op papier je gedachten en belemmerende overtuigingen nu eenmaal beter kunt vastleggen, zodat ze uit je hoofd zijn én blijven.
Je kunt ze echt bekijken en bedenken wat je van ze vindt. Houden of weggooien?

Mijn ideaal is een combinatie van beide: eerst mediteren, daarna schrijven.
Volgens mij komen er dan veel meer mooie gedachten en inzichten langs die je meeneemt, de dag in.
Dus binnenkort probeer ik het weer eens, meditatie.

Morning Pages perform spiritual chiropractic

  • …jezelf beter wilt leren kennen en wilt groeien als mens (werken aan je persoonlijke ontwikkeling is een beproefd recept voor voor meer mentaal geluk).
  • …eerlijke antwoorden nodig hebt op vragen en zaken die je dwarszitten. (En je hebt al enigszins het vermoeden dat je die antwoorden allang weet, diep van binnen ;-))
  • …meer in sync wil zijn met je intuïtie en wilt weten welke dingen in je leven nou écht belangrijk voor je zijn. Je wilt meer naar je hart luisteren en geen tijd en energie verspillen aan dat wat (of wie) niet goed voor je is.

Iedereen heeft negatieve stemmetjes tussen de oren. Geeft niks. Geef ze 's ochtends even de ruimte op papier en laat ze dan de rest van de dag hun bek houden.

Kan iedereen Morning Pages schrijven?

Ja. Ja. En nog een keer: ja.
Je hoeft geen schrijver te zijn om Morning Pages te schrijven – iedereen kan het.

Vul gewoon drie pagina’s met de gedachten uit je hoofd. En doe dat dan de volgende dag weer.

Het is doodeenvoudig, doe het als je:

  • van schrijven een gewoonte wilt maken of er beter in wilt worden
  • productiever wilt zijn gedurende de dag
  • te vaak zit te tobben en piekeren
  • angstig bent, rusteloos of als je ergens mee zit
  • veel stress ervaart
  • herstellende bent van een burn-out en je zoekt een manier om nooit meer in die situatie te komen
  • je creativiteit een boost wilt geven
  • een vorm van meditatie wilt beoefenen, zonder echt stil te zitten
  • traumatische ervaringen wilt verwerken*

Zelfs als je, nee, vooral als je gewoon nieuwsgierig bent… probeer het!

*schrijven over ervaringen uit het verleden is helend. Maar als je echt ernstige trauma’s hebt raad ik je aan eerst professionele hulp te zoeken. Je hoeft het nooit alleen te doen. Schrijven is een onderdeel van het helingsproces, het is niet het proces zelf. 

Hoe schrijf ik Morning Pages?

Morning Pages schrijven is simpel.
Koop een mooi notitieboek (of schrijf je in voor de 30 dagen challenge, dan krijg je er één cadeau van me), pak je favoriete pen en begin te schrijven.
Je kunt het niet fout doen, zelfs niet als je dyslectisch bent. Alles wat eruit komt is perfect.

Ik zal je de details geven over hoe ik mijn Morning Pages schrijf.
Ik volg het recept van Julia Cameron, maar als je het aan wilt passen: ook goed.
Het is jouw dagstart: maak er wat moois van.

Drie pagina’s

Ik schrijf, net als Julia Cameron, drie pagina’s. Al smokkel ik hier wel een beetje: haar pagina’s zijn A4-formaat, de mijne A-5. Ik ben in maximaal 30 minuten klaar met schrijven. Toen ik mijn eerste A-5 notitieboek vol had, begon ik in een ‘officieel’ Morning Pages-boek en dat kostte me aanzienlijk meer tijd. Ik merkte dat ik ochtenden ging overslaan. Ik ging terug naar A-5 en toen vond ik het weer fijn om ‘s ochtends te schrijven.

Blijf schrijven tot je die drie pagina’s vol hebt. Geen pauzes, houd die pen in beweging en focus op die gedachten in je hoofd. Jij bent niet je gedachten, je bent alleen een toeschouwer. Lees niks terug, verbeter niks, blijf gewoon schrijven.

Zo snel mogelijk nadat je wakker bent

Schrijf je Morning Pages zodra je wakker bent.
Ik ga eerst wel even naar de wc, hoor. En ik maak een lekkere cappuccino voor mezelf.
Morning Pages schrijven is geen strafkamp, het is me-time.

Om tijd voor jezelf te hebben ‘s ochtends, moet je misschien wat eerder opstaan.
Dat is dan maar zo. Houd je gezucht en gesteun maar lekker bij je.
Als jij antwoorden wilt, als je iets wilt veranderen in je leven, zul je dingen anders moeten doen. Uit je comfortzone moeten stappen, of je bed.
Doe het gewoon.
Je mag erover klagen wat je wilt in je Morning Pages. Daar zijn ze voor.

‘s Ochtends, voordat de smoezenmachine en je ego echt op stoom zijn, schrijf je het ‘eerlijkst’.
Je krijgt de ruwe versie te zien van al je gedachten, mooi en lelijk.
Dat zijn nou precies de gedachten waar je je bewust van wilt worden.

Handgeschreven

Waarom schrijven met een pen? Is het niet sneller als je typt? Ondernemer Chris Winfield legt het als volgt uit:

“Writing by computer is a more emotionally detached practice. It helps keep our Inner Critic alive and well, since we are so easily able to go back and fix our mistakes. It yields us speed and distance, but not the depth that we are looking for.”

Houd je pen in beweging

Blijf schrijven. Zelfs als het onzin is, zelfs als je niet weet waarover te schrijven omdat je geen gedachten kunt vinden in je hoofd, is dát kennelijk je gedachte. Als je pen maar beweegt. Er komt altijd weer een gedachte.

Alleen voor jezelf

Je moet je volledig vrij voelen om ervoor te zorgen dat je alles opschrijft wat er in je opkomt.
Zorg er dus voor dat niemand je Morning Pages te lezen kan krijgen.
Julia Cameron zegt dat zelfs jij je ze niet terug mag lezen – in ieder geval niet de eerste maand ofzo.
Laat jezelf helemaal gaan op het papier, zonder je druk te maken over wat je ervan zult vinden als je het later terugleest.

Geen oordeel, niet verbeteren

Je wilt het deel van je brein uitschakelen dat verantwoordelijk is voor bekritiseren, beoordelen en interpreteren — de neocortex.
Alleen als je je neocortex even op pauze kunt zetten, zul je vrijheid, creativiteit en flow ervaren.

Hoe zet je je neocortex op pauze?
Zeg het hem. Dat is het mooie aan je neocortex: er valt mee te praten, je neocortex houdt van logica.
Zeg tegen hem (en doe dat maar door gewoon tegen jezelf te praten): “Let nu even niet op spelling, grammatica, logica, punten, komma’s, d-tjes en t-tjes, netheid, stijl en zelfs niet op inhoud. Er is niets aan de hand. Ik ga gewoon even schrijven. Niemand krijgt dit te lezen.”
Het schrijven, het produceren van tekst, is waar het om gaat bij het schrijven van je Morning Pages.
De kwaliteit zit ‘m niet in de tekst, maar in hoe goed jij je eigen gedachten kunt volgen.

Als je je helemaal vrij voelt, in de wetenschap dat niemand het ooit te lezen krijgt, voelt je neocortex zich veilig genoeg om het alarmsysteem even uit te zetten zodat de echte woorden eruit kunnen, zonder rekening te houden met wat sociaal wenselijk of politiek correct is.
Je diepste wensen, waarden, meningen en belemmerende overtuigingen, die jij (en de rest van je brein) dan kunnen lezen.

Nogmaals: er zijn geen regels

Ik raad je aan om te beginnen met het schrijven van Morning Pages op de manier zoals ik hierboven beschrijf.
Verander niks aan het proces in de eerste tien dagen, ook al ervaar je geen enkele verandering.
Voelt het na een dag of drie nog steeds oncomfortabel? Goed zo! Je bent kennelijk aan de grenzen van je comfortzone aan het klooien.
Doe gewoon het schrijfwerk.
Klachten? Schrijf erover, in je Morning Pages. 😉

Probeer het minstens tien dagen, liever nog dertig.
Daarna kun je gaan experimenteren met de vorm of frequentie, als je wilt.
Misschien wil je toch op de computer typen, en elke ochtend 750 woorden schrijven voor je roman (750 woorden zijn ongeveer drie pagina’s).
Of misschien wil je geen Morning Pages schrijven in het weekend.
Vind je twee pagina’s al genoeg.
Wil je niet ‘zo maar’ beginnen te schrijven, maar wil je een specifieke vraag beantwoorden, of elke dag je Morning Pages beginnen met een vaste zin, zoals: Vandaag wordt mijn beste dag ooit.

Het is allemaal goed.

Het zijn jouw Morning Pages, schrijf ze volgens jouw regels.
Je kunt je Morning Pages niet fout doen.

“Studies have shown that expressive writing and journaling about (either positive or traumatic) life experiences improve health, well-being and mood.” – bron: NY Times

Schrijf ze gewoon.
De enige regel is dat je het resultaat loslaat.
We willen altijd resultaat zien, het liefst gisteren.
Zo werkt het niet.
Zo werkt het leven niet.

Maar ik kan je één ding beloven: je hoeft er niet in te geloven, je hoeft geen zweverig type te zijn, om resultaten te zien van je Morning Pages.
Die komen heus. Waarschijnlijk niet wanneer en in de vorm die jij verwacht, maar ze komen.
Je zet iets in beweging, alleen al door je dag te beginnen met schrijven. Let maar op.

Wie ben jij eigenlijk, Eva?

Ik ben Eva Smitt. Ik werk al sinds 1998 als zelfstandig tekstschrijver.
Ik hield van mijn werk. Tot ik het niet meer leuk vond.
Zo maar, uit het niets.
Dat was raar. Ik voelde me compleet verloren en verdwaald.
Ik had zo lang de verhalen van andere mensen opgeschreven, dat ik totaal vergeten was mijn eigen verhaal te ‘schrijven’.

Wie was ik? Waar was ik mee bezig? Waar wilde ik heen met mijn leven?
Het schrijven van Morning Pages heeft me geholpen weer met mezelf, mijn dromen en mijn doelen in contact te komen.

Ik zie het als mijn missie om meer mensen die helende kracht van het schrijven te laten ervaren. Overal waar ik ga probeer ik mensen te inspireren om een pen op te pakken en te gaan schrijven.
Ik schrijf, sta op podia, geef workshops en maak challenges en online programma’s over schrijven, durven en doen.

Mijn missie.
Daar heb jij natuurlijk geen reet aan.

Jij wil jezelf ontwikkelen. Je visie delen. Mensen inspireren. Beter schrijven, meer bloggen.
En dan moet je iets gaan schrijven dat niemand leest?

Toch werkt het schrijven van Morning Pages, weet ik uit ervaring.
Laat het oordelen aan anderen over, daar zijn ze goed in. Jij hebt mooiere dingen te doen in dit leven.
Durf te dromen. Durf te leven. Durf te schrijven.

Heb je hulp, coaching of een schop onder je kont nodig? Stuur me een e-mail via eva@durfteschrijven.nl.
Ik help je graag om de antwoorden in jezelf te vinden.

Begin te schrijven en leer jezelf beter kennen. Wat wil jij nou écht?

Delen:
Durf te vragen

Heb je een vraag? Ik beantwoord 'm graag.

Not readable? Change text. captcha txt
0

Start typing and press Enter to search