de beste start van de dag als je bewuster wilt leven

Morning Pages

 Je hoeft het niet te kunnen, je hoeft het alleen maar te doen.

 

Start de 30 dagen challenge
MORNING PAGES SCHRIJVEN: schrijf je vrij

Wat zijn Morning Pages?

Morning Pages zijn pagina’s die je vol schrijft met wat er maar in je opkomt. Drie pagina’s, om precies te zijn. Met de hand.

Je schrijft ze elke ochtend, direct na het opstaan. Je kunt het niet fout doen – volg je gedachten en hou je schrijfhand in beweging. Lees niets terug, corrigeer niets. Blijf schrijven, tot de drie pagina’s vol zijn.

Morning Pages schrijven is één van de waardevolste schrijfoefeningen die ik ken.
Je wordt je bewust van de gedachten, de angsten, de verwachtingen en de overtuigingen die door je hoofd spoken. Daardoor leer je jezelf beter kennen. 

Dertig minuten per dag.
Dat is alles wat je nodig hebt om je echte ik te leren kennen, te accepteren en te waarderen.

In zelfkennis ligt de sleutel tot geluk

Drie pagina’s lang schrijf je jezelf leeg. Alsof je met een swiffer door je hersenpan gaat. Daarna begin je met een opgeruimd hoofd aan je dag.

In deze video legt Julia Cameron (schrijfster van The Artist’s Way, een geweldig boek als je meer met je creativiteit wilt doen) uit wat Morning Pages schrijven inhoudt.

Waarom moet ik ’s ochtends
Morning Pages schrijven?

j

Omdat ze Morning Pages heten, schat. Duh.

Je schrijft je Morning Pages direct na het opstaan, als je nog niet helemaal wakker bent. Dan ben je creatiever en vrijer; je innerlijke criticus ligt nog op één oor.

’s Avonds schrijven kan natuurlijk ook, maar dat heeft een ander effect. Dan reflecteer je op de dag die voorbij is. Met Morning Pages beïnvloed je de dag die voor je ligt. Hoe dat werkt, merk je vanzelf als je ze gaat schrijven. Meestal gaan je al na een paar dagen iets opvallen.

Ga jij het 30 dagen proberen?

Dertig dagen krijg je elke dag een mail om je eraan te herinneren dat het weer tijd is voor je Morning Pages. 

Met elke dag een ander thema, zodat je altijd genoeg inspiratie hebt om die
eerste woorden op papier te krijgen. Want als je eenmaal op gang bent…

Wat LEVERT HET OP?

Het schrijven van Morning Pages:

  • maakt je hoofd helder,
  • brengt je innerlijke criticus tot zwijgen (die negatieve stemmetjes),
  • kalmeert je overactieve brein,
  • temt je angsten,
  • laat de creatieve ideeën stromen.
j

Je moet het schrijven van Morning Pages zeker proberen als je...

 

•  …van schrijven houdt en van regelmatig/dagelijks schrijven een gewoonte wilt maken.

Probeer niet je dag te beginnen met het schrijven van perfecte volzinnen. Schrijf eerst die schrijfspier soepel met Morning Pages. Als je meteen focust op kwaliteit raak je teleurgesteld en geef je het schrijven snel op. Zorg er eerst voor dat het schrijven een dagelijkse gewoonte wordt, ga daarna pas werken aan de kwaliteit van je schrijfsels. Veel schrijvers schrijven zich warm met Morning Pages of gebruiken ze als een creatieve braindump en gaan daarna pas aan de slag met hun boek of blog.

• …van die stortvloed aan gedachten af wil, zodat het wat rustiger wordt in je bovenkamer.

Heb je meditatie geprobeerd, maar is dat (nog) niets voor jou? Dan heb ik goed nieuws voor je – het schrijven van Morning Pages is een actieve vorm van meditatie. Over meditatie gesproken, ik durf te beweren dat Morning Pages sneller effect hebben dan meditatie.

Morning Pages zijn beter dan meditatie.


•  …jezelf beter wilt leren kennen en wilt groeien als mens.

Werken aan je persoonlijke ontwikkeling is een beproefd recept voor een gelukkig leven.

 • …eerlijke antwoorden nodig hebt op vragen en zaken die je dwarszitten.
Je hebt vast al een vermoeden dat je die antwoorden allang hebt, diep van binnen 😉

• …meer in sync wil zijn met je intuïtie en wil weten welke dingen in je leven nou écht belangrijk voor je zijn.
Je wil meer naar je hart luisteren en geen tijd en energie verspillen aan dat wat niet goed voor je is.

VOOR WIE?

Kan iedereen Morning Pages schrijven?

Ja. Ja. En nog een keer: ja.
Je hoeft geen schrijver te zijn om Morning Pages te schrijven – iedereen kan het.
Vul gewoon drie pagina’s met de gedachten uit je hoofd. En doe dat morgen weer.

Het is doodeenvoudig. Doe het als je:
• van schrijven een gewoonte wil maken of er beter in wil worden
• productiever wil zijn gedurende de dag
• te vaak zit te tobben en te piekeren
• angstig bent, rusteloos of als je ergens mee zit
• veel stress ervaart
• herstellende bent van een burn-out en je zoekt een manier om nooit meer in die situatie te komen
• je creativiteit een boost wil geven
• een vorm van meditatie wil beoefenen, zonder echt stil te zitten
• traumatische ervaringen wil verwerken*

Zelfs als je, nee, vooral als je gewoon nieuwsgierig bent… probeer het!

* schrijven over ervaringen uit het verleden is helend. Maar als je echt ernstige trauma’s hebt raad ik je aan eerst professionele hulp te zoeken. Jezelf helen betekent niet dat je het alleen moet doen. Schrijven is een onderdeel van het helingsproces, het is niet het proces zelf. Weten wanneer je hulp moet vragen is een teken van kracht.

Ga je het doen, 30 dagen?

Ik sleep je er doorheen, met elke dag een motiverende en inspirerende mail.

Meld je nu aan en ontvang een Durf te schrijven notebook cadeau.