Wat als robots onze teksten gaan schrijven?

In het artikel 8 nieuwe wetenschappelijke inzichten voor je e-mailmarketing lees ik dat in 2025 waarschijnlijk 90 procent van de (online) artikelen geschreven wordt door computers of robots. Tekstrobots, nemen die het bloggen over?

 

Tekstrobots worden steeds slimmer.

 

Er wordt al veel onderzoek gedaan naar robotteksten en de algoritmen waarmee je een artikel kunt laten schrijven op basis van data. Opvallend is dat robotteksten positiever worden geëvalueerd door mensen omdat zij het objectiever beoordelen. Ik schrik. Wordt mijn werk overbodig? Strandt mijn missie om meer mensen aan het schrijven te krijgen op een paar taalvaardige tekstrobots?

Ik troost mezelf. Veranderingen brengen de mens altijd even van zijn stuk. Maar uiteindelijk is verandering, ook wel vooruitgang genoemd, meestal iets positiefs. Iets dat kansen biedt. Natuurlijk kan een robot, op basis van beschikbare data, een betrouwbaardere Wikipedia-pagina schrijven dan al die vrijwilligers nu doen. Ik geloof wel dat een robot uit tweets en bestaande online artikelen automatisch een nieuwe tekst kan genereren. Ik weet dat Alibaba robots gebruikt die 20.000 regels reclamecode per seconde schrijven.  

 

Maar ik lees artikelen niet alleen omdat ik de feiten wil weten.

 

Ik zoek niet altijd objectiviteit, harde cijfers en gebaande paden. Ik lees artikelen om erachter te komen hoe iemand anders tegen iets aan kijkt. Ik wil meningen, gevoelens, ideeën lezen.

Ook die van jou.
Vanuit je hart, vanuit je buik.
Ik wil jouw waarheid lezen, of me die nu bevalt of niet. Ik wil weten hoe jij over bepaalde zaken denkt.

Soms wil ik de feiten op een rij en voed ik mijn zucht naar kennis met een (voor mijn part door robots) verzamelde dataset. Maar liever nog lees ik hoe anderen ergens tegenaan kijken. Hoe zij uitdagingen aanpakken, ingegeven door opvoeding, ervaring of onderbuikgevoel.

 

Kunnen jij en ik onszelf straks niet meer onderscheiden, niet meer zichtbaar maken online?

 

Worden we ondergesneeuwd door teksten die op basis van een algoritme zijn samengesteld? Krijgen robots een eigen mening? Hoe ‘eigen’ is die dan? Worden tekstrobots de nieuwe creatieven? Ik zal de ontwikkelingen op de voet volgen. De kansen zoeken, de bedreiging ontkennen.

Vooralsnog is er dus de voorspelling dat in 2025 90% van de teksten een product is van recycling. Prima. Er ligt dus een schone taak voor ons om de resterende 10% vol te stoppen met meningen, liefde, inspiratie en andere moeilijk verteerbare content voor ‘objectieve’ robots.

Met die 10% gaan wij het verschil maken. Die 10% wordt de dataset waarmee we de robots beïnvloeden. Dit is onze kans! Hoe meer positieve, inspirerende verhalen wij het internet-heelal in slingeren, hoe beter. Blijf dus schrijven. Wees een bron van inspiratie, voor jezelf en voor de generaties na ons. En voor de robots.

4 Reacties

  1. Gerard J. I. Weel

    Eva! Ik volg je wel maar kom er meestal niet toe te reageren omdat ik mijn eigen schrijverij voorrang moet geven. Hoe dan ook: veel succes met de progressie in je vak en wees ervan overtuigd dat er meer zijn die je lezen dan die reageren! Hartelijke groet, Gerard in Hoorn.

    Antwoord
  2. Hans le Pair

    Dag Eva,
    De vraag stellen is het antwoord geven. Je werk en missie worden niet overbodig, omdat je zoekt naar meningen, gevoelens, ideeën etc. Tekst-robots spuwen teksten uit, die in ieder geval niet vanuit het hart of de buik komen. Waar ze wel vandaan komen? Ik denk uit databases, dezelfde waar wij nu objectieve data zoeken. Zelf leveren wij de nuance, de emotie, de humor en tekstgrappen, de alliteratie enz. Gelukkig maar!
    Met vriendelijke groet, Hans le Pair

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.